Výstava keramikára a výtvarníka Petra Smika Golden age / Zlatý vek
Peter Smik sa
narodil v r. 1968 v Poprade, žije a tvorí v neďalekej Hôrke. Venuje sa
voľnej a úžitkovej tvorbe, realizuje workshopy keramiky a podieľa sa na
výtvarných projektoch. Štúdium absolvoval na Strednej priemyselnej škole v Poprade
a Strednej umelecko-remeselnej škole v Prahe. Ďalšie štúdium keramiky
a práce so sklom absolvoval na rôznych stážach v Česku a v Nemecku, napr.
v r. 2004 ‒ Spracovanie plochého skla Tiffany technikou a Tavenie skla v
Čechách, v r. 2008 ‒ Papierový porcelán v Grenzhausen v Nemecku, v r. 2009 ‒
Tlač na keramiku na Akadémii Karlsruhe v Nemecku, v r. 2009 ‒ Škola keramiky v
Čechách). Smik vystavuje doma i v zahraničí. Jeho práce sú zastúpené vo
verejných a súkromných zbierkach na Slovensku, v Maďarsku, Francúzsku,
Nemecku, Švajčiarsku, Poľsku a v Českej republike.
Tvorba Petra
Smika – spišského keramikára, vychádza z umeleckého spracovania rôznorodého
materiálu ako kamenina, porcelán a sklo, ktoré rozmanitými technologickými
postupmi premieňa na keramické a sklenené plastiky: tie napriek svojej
zložitosti nepopierajú tradičnú úlohu keramiky. Gro tvorby tvoria komorné a
monumentálne objekty s použitím jemnej i hrubej kameniny a porcelánu,
vypaľovaných v peci. Okrem keramiky sa venuje tvorbe sklenených objektov, pri ktorých
využíva "fusing" (tavenie skla) a výrobe vitráží.
Výstava uvádza
výber z komornej tvorby s akcentom na diela z posledného obdobia,
s konotáciami na dobu, v ktorej žijeme. Symbolický názov centrálnej
inštalácie Golden Age / Zlatý vek (2025) reflektuje pády a vzostupy „zlatého
veku“. Odkazuje na Chrýseon Génos – tichú architektúru spomienok na vek, keď
zem rodila sama od seba a ľudia žili v súlade s rytmom hviezd. Drevený objekt s
chaoticky poukladanými krabicami ukrýva zlaté dutiny – svetlá minulosti, ktorú
si len matne pamätáme. V ich útrobách stoja figúry z hliny – tiene bytostí,
ktoré kedysi kráčali krajinou mieru a bezčasia. Ich obrysy sú ako ozveny nýmf a
pastierov z Arkádie, zrodené z ticha. „Zlato vo vnútri nehovorí o hodnote,
ale o svetle, ktoré v nich pretrváva. Každá krabica je kaplnkou dávneho veku –
roztriešteného, a predsa prítomného. Dielo nie je rekonštrukciou mýtu, ale
jeho dychom. Je to pozvanie spomaliť, načúvať a v tienistých postavách
objaviť to, čo prežilo aj veky železa.“
Inštaláciu
dopĺňajú keramické sochy Anjeli Apokalypsy (2019), ktoré sú metaforou
proporčného dávania i brania. Autor uvádza: „Anjeli sa svojimi krídlami
pridržiavajú okrajov imaginárnej misky. Krídla sú prenikavé ako márnosť, perie ostré
ako pazúry; symbolicky ponúkajú zmysly, emócie, vieru i nádej.“
Cyklus obrazov
Frozen Blue (2024) je metaforou na zastavenia sa v okamihu večnosti,
spomienkou na krásu, vytesanú zo svetla i chladu. „Tento zamrznutý kvet je
obrazom doby, v ktorej ľudia žiaria navonok, no vo vnútri zostávajú
nedotknutí teplom ľudskosti. Priehľadné lupene sa vrstvia ako nesplnené sľuby, hliníkový
podklad – chladný, odťažitý, odráža svet, kde blahobyt nedokáže zahriať
srdcia.“ Objekty Kamene (2025) odkazujú na biblické „prach si a na prach
sa obrátiš“ (Genesis, 3:19). „Kamene nehovoria. Kto sa zastaví a počúva,
možno začuje: ’Nehovor, kto som. Pozri, že som.’ Diela pripomínajú, že
v hĺbke nie sme viac než prach, no práve v tom je naša rovnosť.“ Keramická
socha Krížom slamku nepreložíš (2025) je symbolom tichej neochoty: neprekročiť
hranicu, hoci by stačilo len pohnúť slamkou. „Je to ticho, ktoré pripomína,
koľko toho sa dá nevykonať. Telo z hliny, duša z mlčania.“ Monumentálne
objekty Walking in the Garden / Prechádzka v záhrade (2024-2025) symbolizujú
stopy minulosti, ukrývané v kvetoch. Záhrada sa stáva miestom, kde prítomné
okamihy reflektujú spomienky. “Slnko sa láme o listy, rozkladá čas na svetlo a
tieň, na záblesky premieňajúce sa v pamäti na obrazy. Vietor rozohráva
spomienky v šume stromov, voda uchováva ich odrazy a mení ich na plynúce
tvary, kvety nesú stopu minulých chvíľ.”
Autor sa popri
umeleckej tvorbe aktívne podieľa na výtvarnom živote východného Slovenska
nielen ako
vystavujúci
umelec, ale aj ako edukátor, organizátor výstav a rezidenčných umeleckých
pobytov. V rámci aktivít občianskeho združenia Annogallery spolu s manželkou
Katarínou realizuje workshopy a výstavy, putujúc s keramickým kruhom
nielen po regióne, ale aj za jeho hranice, neúnavne prezentujúc
"posolstvo zeme", s cieľom zdieľať voľnú kreativitu,
spečatenú hlinou. Formovanie hliny je totiž účinnou arteterapiou a tak ako
ostatné druhy výtvarného umenia, aj keramika sa stáva prostriedkom, ktorým
môžeme objavovať seba i svet a vytvárať medzi nimi nový vzťah.